Jazda "zderzak w zderzak" jest wynikiem jazdy "zderzak w zderzak"

Nowelizacja Prawa o ruchu drogowym, podpisana przez prezydenta Andrzeja Dzukę, przewiduje uregulowanie tzw. jazdy zderzak w zderzak. Co to oznacza dla kierowców?

Jest to dość powszechne zjawisko na polskich drogach ekspresowych i autostradach: Kierowca jedzie z prędkością zgodną z przepisami. Następnie szybko zbliża się do niego inny kierowca, który uważa, że jedzie za wolno. Agresywny kierowca zbliża się do tyłu samochodu jadącego z przodu, zmuszając go do przyspieszenia lub zjechania na prawy pas. Takie zachowanie znane jest jako „bumper to bumper driving”.

Zobacz także: Skoda Octavia vs toyota Corolla. Pojedynek w segmencie C

Kierowcy, którzy wjeżdżają w zderzaki innych, nie przestrzegają jednej z najbardziej podstawowych zasad bezpieczeństwa, jaką jest zachowanie bezpiecznej odległości. Kierowcy mogą wjechać w tylny zderzak pojazdów jadących przed nimi, jeśli samochód musi gwałtownie zahamować. Zima jest niebezpieczną porą roku ze względu na większą odległość potrzebną do zahamowania. Niektórzy ludzie mogą ulec presji agresywnego kierowcy i wykonać gwałtowne manewry, takie jak zmiana pasa ruchu. To może doprowadzić do wypadku – mówi Adam Bernard, dyrektor ds. szkoleń w Szkole Bezpiecznej Jazdy Renault.

Poprawka mówi, że bezpieczny odstęp na drogach ekspresowych i autostradach będzie wynosił połowę prędkości. Przykładowo, kierowca jadący 120 km/h musi zachować minimalny odstęp od poprzedzającego go pojazdu wynoszący 60 m. Kierowca jadący np. 120 km/h będzie musiał zachować minimalny odstęp między pojazdem poprzedzającym a 60 m. Jeśli kierowca wykonuje manewr wyprzedzania, obowiązek ten nie będzie miał zastosowania. Należy jednak pamiętać, że nawet jeśli wyprzedzamy na lewym pasie, a samochód porusza się wolniej od nas, nie powinniśmy podchodzić do niego zbyt blisko ani zmuszać go do zjechania na prawy pas.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 20 czerwca 2021 roku.

Jazda na zderzaku

Jazda na zderzaku to częsta przyczyna wypadków na polskich drogach.

niebezpieczna odległość między autami

W 2016 r. niebezpieczna odległość między autami przyczyniła się do ponad 2500 wypadków. 51 osób zginęło, 3332 zostały ranne.

Zbyt mały odstęp między autami

Zbyt mały odstęp między autami jest powodem co piątego wypadku na polskich autostradach.

20% usterek technicznych stwierdzonych po wypadku dotyczy układu hamulcowego

20% usterek technicznych stwierdzonych po wypadku dotyczy układu hamulcowego.

infografika

Czy wiesz, że...

Uczestnicy kampanii „Polaku, Nie Jedź Na Zderzaku” zgłosili 3300 pomysłów, jak rozwiązać problem jazdy na tzw. ogonie?

Wśród proponowanych rozwiązań były czujniki zbliżeniowe we wszystkich samochodach, fotoradary odległościowe, obowiązkowe wlepki na zderzakach oraz lepsza edukacja młodych kierowców. Kliknij w infografikę, aby dowiedzieć się więcej.

Statystyka na podstawie badania internetowego, przeprowadzonego na stronie kampanii „Polaku, Nie Jedź Na Zderzaku” (www.nazderzaku.pl). 2595 osób, listopad-grudzień 2017.