Hamowanie z wyobraźni

Nieoczekiwanie kierowca zauważy przeszkodę i gwałtownie zahamuje. Całkowita droga hamowania jest zależna od prędkości początkowej kierowcy. Dwa razy większa prędkość to cztery razy dłuższa droga.

Hamowanie

Hamowanie

Pedał hamulca jest dociskany do bębnów hamulcowych. Jeśli z tyłu znajdują się hamulce tarczowe, klocki hamulcowe ocierają się o przednie tarcze hamulcowe. W wyniku tego tarcia wydziela się ciepło. Tarcie to powoduje, że samochód zwalnia proporcjonalnie do siły nacisku na pedał hamulca lub przyczepności opon do nawierzchni. Wiele samochodów odczuwa niebezpieczny i zauważalny spadek skuteczności hamowania podczas ostrego hamowania na stromych zjazdach z gór. Zjawiska tego można uniknąć na długich zjazdach, hamując mocno, ale z przerwami, aby hamulce mogły ostygnąć.

Hamowanie

Droga hamowania przy prędkości 50 km/h

Samochód będzie kontynuował jazdę z taką samą prędkością, jak przed zahamowaniem. Odległość tę określa się jako psychologiczny czas reakcji kierowcy. Trwa on od 0,5 do 1,5 sekundy (przy prędkości 50 km/h jest to około 14 m). Następnie hamujemy – na suchej nawierzchni samochód zatrzyma się w ciągu 10 m. Reakcja kierowcy oraz rzeczywista droga hamowania określają całkowitą drogę hamowania. Wynosi ona około 24 m. Droga ta będzie zależała od jakości nawierzchni i opon oraz intensywności hamowania.

Hamowanie awaryjne i planowe

Hamowanie awaryjne i planowe

Spokojne, planowe hamowanie zapewnia większe bezpieczeństwo na drogach. Dzięki działającym światłom stopu będziemy mogli wcześniej ostrzec jadących przed nami kierowców o ewentualnych przeszkodach. Płynne hamowanie uzyskuje się poprzez delikatne wciśnięcie pedału hamulca jałową ręką. Następnie stopniowo zwiększamy nacisk i zwalniamy go, gdy tracimy nadmierną prędkość. Tuż przed zatrzymaniem samochodu należy całkowicie zwolnić nacisk na pedał hamulca.

Hamowanie pełne, zwane też awaryjnym, polega na mocnym wciśnięciu pedału hamulca. Aby zapobiec zgaśnięciu silnika i utracie mocy przez hamulce i kierownicę, należy jednocześnie wcisnąć sprzęgło. Samochody z ABS (system zapobiegający blokowaniu kół podczas hamowania) pozwolą na zablokowanie kół tylko na ułamek sekundy, jednocześnie pozwalając im skręcać. Nie zapominajmy o wciśnięciu sprzęgła, ponieważ może to wydłużyć drogę hamowania (przy prędkości 50 km/h) nawet o metr.

nagłe hamowanie

Co nagłe hamowanie robi z naszym samochodem?

Niektórzy nie zdają sobie sprawy, że gwałtowne hamowanie może spowodować uszkodzenie samochodu. Ten manewr nie jest jedyną rzeczą, która może spowodować uszkodzenie samochodu. Inne złe nawyki jazdy również mają wpływ na stan Twojego samochodu. Warto zapoznać się z poniższymi informacjami.

Jaka jest różnica między hamowaniem awaryjnym a planowanym?

Hamowanie planowe jest bardziej bezpieczne niż hamowanie konwencjonalne. Jest spokojne i zapewnia bezpieczeństwo zarówno nam, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. Spokojne hamowanie polega na stopniowym zwiększaniu nacisku na pedał hamulca i zmniejszaniu prędkości aż do całkowitego zatrzymania. Hamowanie awaryjne to takie, w którym naciskamy pedał hamulca równie mocno i używamy sprzęgła. Jeśli nie użyjesz sprzęgła, silnik zgaśnie, a droga hamowania może być dłuższa.

nagłe hamowanie

Czy hamowanie awaryjne może spowodować uszkodzenie samochodu?

Klocki i tarcze hamulcowe są bardzo narażone na uszkodzenia podczas tego typu hamowania. Dodatkowo, opony również szybciej się zużywają. Ludzie jeżdżą z dużymi prędkościami i nie zwracają uwagi na nierówności terenu. Takie zachowanie nie tylko uszkadza zawieszenie, ale również szkodzi naszemu kręgosłupowi.

Jakie inne czynniki mogą powodować uszkodzenia samochodu?

Oprócz gwałtownego hamowania i nierówności prędkości, kierowcy mogą również powodować uszkodzenia samochodu przez swoje zachowanie. Na przykład ostry start jest ulubionym sposobem niektórych kierowców, ale powoduje więcej problemów niż rozwiązuje. Głęboka rezerwa nie jest zalecana, zwłaszcza w zimie. Wynika to z faktu, że małe kuleczki lodu mogą zablokować układ paliwowy w miejscu zamarzania pary wodnej. Taka jazda może również spowodować uszkodzenie pompy paliwowej. Diesla będziemy musieli oddać do warsztatu w momencie, gdy pozwolimy mu napowietrzyć układ wtryskowy. Wiele osób nie zwraca zbytniej uwagi na kontrolki w samochodzie, które sygnalizują nieprawidłowości.

Odebranie prawa jazdy

Policjanci mają prawo zatrzymać każdego, kto prowadzi pojazd w sposób niebezpieczny, nadmiernie hamuje lub niewłaściwie wyprzedza.

Kierowcy powinni panować nad nerwami podczas jazdy i przestrzegać wszystkich zasad ruchu drogowego. Dzięki temu jazda stanie się bezpieczniejsza i mniej wypadków dla wszystkich.

Całkowita droga zatrzymania

Całkowita droga zatrzymania

Całkowita droga zatrzymania i droga hamowania to dwa różne pojęcia. Na całkowitą drogę zatrzymania składa się bowiem droga hamowania, ale również czas reakcji kierowcy i auta.

Średni czas reakcji kierowcy wynosi zazwyczaj ok 1 sek. w dzień i 1,5 sek. w nocy. Powyżej tej wartości czas reakcji uznawany jest za zbyt długi, mogący wynikać m.in. z choroby, przemęczenia lub zaburzenia stanu homeostazy np. lekami bądź alkoholem. Z kolei średni czas reakcji auta w optymalnych warunkach wynosi 0,3-0,5 sek. i zależy od rodzaju auta, ale przede wszystkim stanu technicznego – chociażby amortyzatorów, tarcz i klocków hamulcowych.

Łącznie na czas reakcji kierowcy i samochodu tracimy więc nawet 2 sekundy. Oznacza to, że przy prędkości 100 km/h pokonamy ponad 55 metrów zanim klocki hamulcowe dotkną tarcz. Przy jeździe na zderzaku taka strata to niemal murowane problemy.

Bezpieczna odległość w trasie

Bezpieczna odległość w trasie

Poznaj 2 zasady pozwalające określić bezpieczną odległość w trasie.

Reguła 2 sekund – jeżeli pojazd jadący przed nami mija charakterystyczny punkt przy drodze (np. drzewo, znak, latarnię), to nasz przedni zderzak ma znaleźć się w tym samym punkcie po minimum 2 sekundach. Podczas złych warunków atmosferycznych i śliskiej nawierzchni odstęp ten warto wydłużyć do minimum 3 sekund. Jest to zasada uniwersalna, ponieważ można ją stosować niezależnie od prędkości jazdy.

Prędkośc dzielona na 2 – jeżeli jadę 100 km/h to odległość do samochodu przede mną powinna wynosić około 50 m. Zasada stosowana głównie w terenie niezabudowanym. Jej minusem jest konieczność posiadania umięjetności oceny odległości. Pomocne są tu słupki przy jezdni, ustawiane co 100 metrów.

Bezpieczna odległość w mieście

Poznaj dwie spośród kilku reguł bezpieczeństwa, które mają zastosowanie przede wszystkim w ruchu miejskim.

Zasada trzeciego samochodu

Stosowana głównie w ruchu miejskim, ale nie w korkach. Utrzymujemy taką odległość, aby móc kontrolować 3 samochody przed nami. Chodzi tu głównie reagowanie na zapalenie się świateł stop trzeciego samochodu przed nami, a nie tego bezpośrednio przed nami.

Zasada obserwacji kół tylnej osi pojazdu przed nami

Stosowana w korkach i przy małych prędkościach. Pozwala ona utrzymać bezpieczną odległość, ale również umożliwia zmianę pasa ruchu w korku w momencie np. zablokowania pasa lub gdy zachodzi konieczność utworzenia korytarza ratunkowego. Dzięki tej zasadzie tworzymy bufor ochronny w sytuacji kiedy ktoś najedzie na tył naszego auta. Mamy co prawda uszkodzony tył, a bufor zmiejsza prawdopodobieństwo uszkodzenia przodu auta.

Kuba Bielak

Jak zatem jeździć? - Radzi Kuba Bielak

Co zrobić gdy ktoś „siedzi na zderzaku”?

W zasadzie odpowiedź jest prosta – pozwolić mu jechać, zmieniając pas. Jeżeli nie ma możliwości zmiany pasa, warto „przemówić i uspokoić” sytuację kierunkowskazem. W ten sposób dajemy znać, że wiemy o co chodzi i zaraz postaramy się ustąpić. Dalsze poganianie nas kierunkowskazem przez pirata drogowego nie powinno nic zmienić w naszym zachowaniu – kontynuujemy jazdę, a zmianę pasa wykonujemy dopiero gdy w naszej ocenie będzie ona bezpieczna. Droga to nie tor wyścigowy ani przychodnia psychoterapeutyczna, w której można odreagować stres i problemy natury psychicznej.

Kuba Bielak, Akademia Bezpiecznej Jazdy